U bent hier
Nieuwe turborotonde Stayen brengt einde aan fileleed
(Bron VRT NWS) Na een jaar werken is de rotonde aan Stayen, het voetbalstadion van Sint-Truiden, volledig omgebouwd tot een turborotonde. Op de nieuwe rotonde kiezen bestuurders vooraf hun rijrichting door voor te sorteren en kunnen ze op de rotonde zelf niet meer van rijstrook veranderen. Hierdoor is er een betere doorstroming op het drukke knooppunt en zijn files verleden tijd. Ook voor de fietsers is de veiligheid verbeterd.
Niet alleen de files aan Stayen, het voetbalstadion van Sint-Truiden, zijn verleden tijd dankzij de nieuwe turborotonde, maar ook de fietsers kunnen opgelucht ademhalen. Op een jaar tijd werd de voormalige rotonde aan het stadion omgevormd tot een turborotonde. Dat is een rotonde met een andere indeling dan een klassieke rotonde, die het drukke knooppunt aangenamer en vooral veiliger maakt voor alle verkeersgebruikers.
"Een turborotonde is een rotonde waarbij bestuurders vooraf hun rijrichting kiezen door voor te sorteren", zegt Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD). "Op de rotonde zelf kunnen ze ook niet meer van rijstrook veranderen, want tussen de rijstroken zit een verhoogde borduur. Dankzij deze nieuwe indeling en een bypass, een weg langs de rotonde voor bestuurders die niet op de rotonde moeten zijn, verloopt het verkeer veel vlotter en veiliger."
[De oude rotonde aan Stayen (Foto: Google Maps).]
De oude rotonde aan Stayen (Foto: Google Maps).
Werken stap voor stap kunnen volgen
Buurtbewoner Willy Missotten is alvast zeer tevreden met de turborotonde. "Vanop het terras van mijn appartement heb ik de vooruitgang van de werken stap voor stap kunnen volgen", zegt Missotten. "De oude rotonde zorgde voor ellenlange files, maar sinds de rotonde is vernieuwd zijn deze helemaal verdwenen. De turborotonde heeft zijn naam dus niet gestolen."
[Willy Missotten kon de werken vanop zijn terras goed volgen.]
Willy Missotten kon de werken vanop zijn terras goed volgen.
"Files zijn dus verleden tijd aan dit druk verkeersknooppunt, maar er werden ook heel wat aanpassingen gedaan om het fietsverkeer aan de turborotonde veiliger te maken", gaat Peeters verder. "We hebben de fietspaden aan de kant van de Haspengouwlaan weggehaald omdat daar de meeste verkeersbewegingen zijn. Nu kunnen fietsers via een nieuw dubbelrichtingsfietspad aan de overkant van de turborotonde zich van en naar het centrum bewegen. Ook op de Tiensesteenweg en de Zoutleeuwsesteenweg zijn veilige oversteken voorzien."
Nieuwe fietstunnel
Voor de nieuwe turborotonde heeft Vlaanderen 2,7 miljoen euro vrijgemaakt. Ten vroegste in het najaar starten er werken voor de aanleg van een fietstunnel naast de Haspengouwlaan. Deze zal onder de op- en afrit van de Naamsesteenweg (N80) komen. Hiervoor wordt een investeringsbedrag van 5,9 miljoen euro vrijgemaakt.